Kämpandes för sina liv, måste överlevarnas bosättning hålla sig över havsnivån. Du lever i Otys koloni och måste hämta föregående civilisationers skräp i djupen för att bygga mänsklighetens framtid.
Ditt dyklag är tränat för att ta upp de mest användbara materialen som kvarstår i djupen. Du behöver använda dem klokt för att uppfylla kontrakt som erbjuds av The Colony och därmed få mer ökändhet än dina utmanare. Dina dykare ligger på olika djup; det är upp till dig att bäst matcha deras specialförmågor med de bonusar som erbjuds av Colony. Se upp! Din dykares syre är begränsat och så fort som de avhandlat sitt uppdrag, måste de ta sig upp till ytan. Försök att hantera ditt teams alla parametrar på ett profitabelt sätt, så kommer Colony att belöna dig mer än de andra.
Otys är spel med optimering och utveckling som sampublicerats av Pearl Games och Libellud. Optimera ditt spel för att matcha djupen på dina dykare, deras specialförmågor och Colony-bonusar. På så sätt kommer du att få de bästa kontrakten och vinna.
Framtiden byggs på det förgångna…
I Otys har varje spelare ett lag av dykare och måste använda dem för att genomföra handlingar, hämta föremål och genomföra mål. Dykarna staplas i en kolumn på spelarens individuella spelbräde och några av dem läggs intill djupmätaren som visar 1-5.
På en tur, väljer en spelare en tillgänglig djupmätare på deras individuella bräde, utför sedan handlingen på samma djup på det gemensamma brädet, tar sedan handlingen för deras dykare på det djupet. Efter detta flyttar sig dykaren till ytan, knuffandes ner alla andra dykare i kön. Den djupmätaren är placerad längst ned på spelarens bräde och den återvänder till spelarens bräde för att bli vald igen endast när spelarens mätare är full. Initialt behöver en spela alla sex av deras mätare innan de får något tillbaka, men de kan förbättra sin djupmätare så det krävs mindre ”gauges” för att fylla, vilket innebär mer valmöjligheter för deras handlingar.
När dykare kommer över föremål så hålls dessa föremål kvar på det lämpliga djupet på spelarens bräde och när spelaren föremålen som behövs tillsammans på samma djup, kan de ta ett av de gemensamma målen som avslöjas på bordet eller en av deras personliga mål (om de har tagit några).
Spelare kämpar för att nå 18 poäng först för att vinna spelet.