Mitt i det kalla kriget, 1984 för att vara exakt, gav Games' Designers Workshop ut Twilight: 2000, ett postapokalytiskt rollspel i ruinerna efter det tredje världskriget som bröt ut i slutet på 90-talet. Spelet var avsett att vara en skildring av en möjlig framtid.
Idag kan vi med noterbar glädje konstatera att GDW inte var profetiska med sitt spel, men svenska Fria Ligan (Free League) har nostalgist sett tillbaka på denna tid och gett oss en ny version av Twilight: 2000. Handlingen utspelar sig i en värld där Sovjetunionen inte föll tillsammans med Berlinmuren, där det tredje världskriget utbröt 1998, där soldater försöker överleva i ruinerna efter det tredje världskrig som aldrig var.
Som vanligt använder sig Fria Ligan av sin populära Year Zero motor för at driva spelet. Year Zero har redan bevisat sig i spel som Mutant, Ur Varselklotet, Nordiska Väsen, Svärdet Sång, Alien och Walking Dead Universe, där dess fokus på berättande framför regler lett till stora framgångar. I just detta fall har man dock varit originalet troget, med lite extra fokus på regler för stridigheter och väpnade konfrontationer.
Idag kan vi med noterbar glädje konstatera att GDW inte var profetiska med sitt spel, men svenska Fria Ligan (Free League) har nostalgist sett tillbaka på denna tid och gett oss en ny version av Twilight: 2000. Handlingen utspelar sig i en värld där Sovjetunionen inte föll tillsammans med Berlinmuren, där det tredje världskriget utbröt 1998, där soldater försöker överleva i ruinerna efter det tredje världskrig som aldrig var.
Som vanligt använder sig Fria Ligan av sin populära Year Zero motor för at driva spelet. Year Zero har redan bevisat sig i spel som Mutant, Ur Varselklotet, Nordiska Väsen, Svärdet Sång, Alien och Walking Dead Universe, där dess fokus på berättande framför regler lett till stora framgångar. I just detta fall har man dock varit originalet troget, med lite extra fokus på regler för stridigheter och väpnade konfrontationer.