Ursprungligen är de fria folken ovilliga att ta till vapen mot Sauron, så de måste attackeras av Sauron eller övertalas av Gandalf eller andra följeslagare, innan de börjar slåss ordentligt: detta representeras av det politiska spåret, som visar om en nation är redo att slåss i kriget eller inte.
Spelet kan vinnas med en militär seger om Sauron erövrar ett visst antal Free People-städer och fästen eller vice versa. Men de fria människornas sanna hopp ligger i ringbärarens strävan: medan arméerna kolliderar över Middle Earth, försöker Fellowship of the Ring att hemlighetsfullt ta sig till Mount Doom för att förstöra ringen. Sauron är inte medveten om sina fienders verkliga avsikt men letar över Middle Earth efter den dyrbara ringen, så att gemenskapen kommer att möta många faror, representerade av reglerna i Jakten på ringen. Men följeslagarna kan anspela de fria folken till kampen mot Sauron, så Free People-spelaren måste balansera behovet av att skydda ringbäraren från skada, mot försöket att höja ett ordentligt försvar mot skuggans arméer, så att de inte invaderar Middle Earth innan ringbäraren slutför sitt uppdrag.
Varje spelvarv kretsar kring rollen av Action tärningen: varje tärning motsvarar en handling som en spelare kan göra under en tur. Beroende på ansiktet som rullas på varje tärning är olika handlingar möjliga (flytta arméer, karaktärer, rekrytera trupper, politiskta spår).
Actiontärningar kan också användas för att dra eller spela händelsekort. Händelsekort spelas för att representera specifika händelser från berättelsen (eller händelser som eventuellt kan ha hänt) som inte kan skildras genom normalt spel. Varje händelsekort kan också skapa en oväntad vändning i spelet, vilket möjliggör speciella åtgärder eller förändrar stridens gång.