Maten håller på att ta slut. Området runt lägret har inte nog med tillgångar för så många som oss. Stammen har inget val, vi måste än en gång flytta för att överleva. Nu måste vi resa för att upptäcka nya områden, söka i alla vinklar och vrår för något att äta. Vi tänker att vår bästa chans är att dela på oss. Vem av oss kommer att lyckas i att hitta den bördigaste jorden, bygga ett nytt hem och grunda den starkaste stammen?
Vi stöter på många situationer som förhistoriska människor skulle ha mött. Samlande, fiskande och jagande, även målande på dina väggar, eller möjligen utföra ceremonier för att påverka naturens krafter. Allt detta, samtidigt letandes efter ett nytt hem, erövrande nya områden. Spelaren med största framsteg och mest rikedom kommer överleva för att frodas och vinna spelet.
Markörer i spelet har dubbla funktioner – de kan vara resurser vid ett tillfälle och handlingsmarkörer i andra lägen. Om en spelare betalar för en handling, räknar de detta som en resurs. Å andra sidan, om den spelas från speciallagret varje spelare har framför sig, kommer då markörens färg avgöra handlingen som utförs. I varje runda får spelarna nya resurser, kan röra sig vidare och upptäcka en expanderande karta. Handlingar utförs i två faser. I den första, läggs resurser i lägrets mitt för att få rätten att utföra särskilda handlingar. I den andra, återfås dessa markörer för att bli handlingsmarkörer för att utföra ytterligare handlingar med. Många handlingar ger dig ”victory points”. Spelaren med de klokaste handlingarna och mest poäng i slutet av spelet vinner.