De kommer att utforska territorium, skörda tillgångar, använda dessa tillgångar inhemskt (för eget bruk och för lokalbefolkningen) och utrikes (att sälja det i Europa), bygga marknader, hamnar, städer och tempel, och förhandla sinsemellan (och kanske även förråda varandra?). Allt detta för att fullfölja deras hemliga mål. De kommer även behöva gissa det hemliga målet hos de andra spelarna för att kunna dra nytta av dem.
Spelarna behöver även vara försiktiga kring lokalbefolkningen; om de gör dem för olyckliga eller om för många inte är sysselsatta, kan de revoltera och utropa självständighet. Då kommer alla att förlora!
Enligt författaren försökte han att skapa ett ”tyskt” economic worker-placement-spel, men utan de två saker han ogillar: det ytliga temat och avsaknaden av interaktion. Detta spel inkluderar verkligen ett väldigt framträdande tema och mycket förhandling och potential för förräderi.
Spelet inkluderar tre uppsättningar av mål, som erbjuder spelarna att välja mellan ett kort, medium eller långt spel. Solospel är också tillgängligt med en expansion.