Investera i gräsmattor och rekryter för att generera inkomster och försvar, eller planera och attackera andra spelare med Drive-bys för att ta deras pengar. Spelaren med högst gangsterrykte vinner spelet.
Varje omgång av Mobster Metropolis är uppdelad i faser, två stora och sju korta, som representerar olika handlingar och händelser. Strukturen ger ett tydligt spel och inbjuder både nya och erfarna spelare att på ett listigt sätt planera för sina nästa drag. Till exempel låter en fas spelare investera i gräsmattor eller rekryter, medan en annan handlar om att anfalla eller försvara. Spelare kommer också att behöva ta itu med den allt hårdare polisen som ofta straffar det mest välrenommerade syndikatet.
Spelet presenterar flera innovativa mekaniker, som Drive-by Selector, som låter spelare i hemlighet planera och rikta in sig på valfri gräsmatta innan alla avslöjar sina planer. De nya elementen kompletteras av beprövade ekonomiska och strategiska aspekter av fantastiska strategibrädspel.
Nyckelaspekter av Gangster Metropolis-spelet:- Tillåter en mängd olika spelstilar, taktiker och strategier.
- Asymmetrisk uppställning med flera element som ändras för varje spel.
- Unik spelmekanik och delar, som Drive-by Selector.
- Det ekonomiska perspektivet som kommer med skapandet av ett brottssyndikat och dess grumliga verksamhet.
- Möjligheten att överraska andra spelare genom kortinteraktion och deltagande i evenemang.
- Känslan av intrig när alla spelare i hemlighet planerar sina attacker och försvar innan de samtidigt avslöjar sina planer.
- De oundvikliga konflikterna och rivaliteten som utlöses av Drive-by-attacker.
- Kortbaserad kamp som påminner om spel som Blood Rage, och tokenplacering med framsidan nedåt som påminner om spel som Game of Thrones.
- Ingen tärning.