Last Night on Earth - The Zombie Game

Logga in för att skriva en recension.

Recensioner

2017-04-04
Recensent: SPELEXPERTEN-Marcus
Har du någon gång sett en riktig b-skräckis fylld med zombies och stereotypa karaktärer?
Om svaret är ja så kommer du garanterat att känna igen dig i Last Night on Earth, ett spel som doftar ruttna zombies och lågbudgetskäckfilm lång väg. Spelet innehåller 5st olika scenarier och spelas i lag, zombies mot människor. Upp till 6 spelare kan delta och det ska alltid finnas 4st hjältar på brädet, oavsett antal spelare, vilket gör att det i fulltaliga lag spelas 2 mot 4 (2 zombies, 4 människor).
Målen med spelets olika scenarier varierar, det kan t.ex. gå ut på något så simpelt som att hjältarna ska döda ett visst antal zombies innan solnedgången, men det kan också handla om mer komplicerade mål som att t.ex. hitta bilnycklar och bensin för att kunna fly staden eller att försvara en stor herrgård mot horder av de odöda. Lagen vinner och förlorar tillsammans, spelarna har inga individuella mål eller agendor utan här är det rent lagspel som gäller. Oavsett scenario så följer spelet samma mekanik; varje scenario har ett förutbestämt antal (maximala) spelrundor där varje runda i sin tur innehåller två faser; zombiefasen och hjältefasen. I zombiefasen drar zombiespelarna kort, spawnar nya zombies och utför sina förflyttningar och attacker med de zombies de för närvarande har på spelbrädet. Efter detta är avklarat är det således dags för hjältarna att göra i princip samma saker och sedan börjar det hela om. Enkelt och rättframt.

Det märks att tillverkarna har en stor kärlek till genren och till skräckfilmer överhuvudtaget, då all art-work på kort och karaktärsblad är gjorda med riktiga skådespelare på bilderna. Detta är ett kul grepp som är väl genomfört och som faktiskt gör spelet snyggt utan att bli för fånigt. Last night on Earth är ett riktigt kul spel som faktiskt fungerar väldigt väl på endast 2 spelare. Som allra roligast är det dock på 4 eller 6 spelare, oavsett vilken sida man väljer att spela som. Det här är ett spel som ska spelas i lag då det innehåller en ganska stor mängd slump (dock inte på ett negativt vis, det känns helt rätt i detta spel!) vilket göra att spelarna under ett parti kan kastas mellan hopp och förtvivlan och pendeln kan svänga till det ena eller andra lagets fördel flera gånger under spelets gång. Ett bra exempel på detta är spelets strider, som är oerhört enkla att genomföra men väldigt roliga och spännande, då tärningar ska slås och där utgången sedan kan modifieras med hjälp av kort. Väldigt enkelt men också väldigt spännande, effektivt och underhållande. En annan positiv sak med spelet är de stora möjligheterna att utöka spelupplevelsen eftersom det finns mängder av expansioner, både stora och små, något som gör Last Night on Earth till ett spel som definitivt kan hänga med under en lång tid. Grundboxen är i sig ett riktigt kul spel men de stora möjligheterna att addera ytterligare karaktärer, scenarier och annat kul gör hela spelserien än mer attraktiv.

Sammanfattningsvis så är Last Night on Earth ett riktigt kul och enkelt spel som absolut innehåller möjligheter till strategiskt tänkande men mängden slump gör också hela spelet ganska ovisst, det är väldigt svårt att förutse åt vilket håll ett parti kommer att gå. Jag skulle vilja beskriva det som ett lättsamt och väldigt underhållande konfliktspel, med fokus på strid och användande av vapen och kort med diverse roliga effekter. Gillar man zombies som tema så är det här ett av de bästa och mest lättillgängliga spelen i genren, som dessutom blir än bättre med en eller flera expansioner som utökar spelupplevelsen.
Logga in för att lämna en kommentar.

Spelexperten.com  |  Telefon: 026-18 24 27 (09:00-16:00)  |  E-post: info@spelexperten.com  |   Affiliate
© 2016 Spelexperten - tusentals Sällskapsspel/Brädspel