Spelet börjar med att fyra landbrädor är synliga, det exakta antalet varierar beroende på scenariot. Målet är att avsluta ett antal milstolpar och att göra invånarna i din stad glada. I början av varje milstolpe köps ytterligare en bräda, vänd från dess natursida till dess utvecklade sida. Spelare har personliga kort som visar vad de kan bygga, och helst diskuterar och planerar de med de andra spelarna hur de bäst utvecklar staden. Korten visar vilka effekter byggnaden kommer att få på staden, till exempel öka behovet av sophämtning, minska brottsligheten eller ge en bonus om den placeras bredvid en park.
Kartongplattor representerar bostäder, kommersiella, industriella och andra byggnader, och de har olika basformer som placeras på de utvecklade skivorna på gallret.
När spelarna har utvecklat staden till nästa milstolpe väljer de vilken ny styrelse de ska köpa för att expandera staden, göra sin nuvarande lycka och starta en ny milstolpe. När den sista milstolpen är klar avslutas spelet, då summeras den totala lyckan. Det finns bara en stadsskattkammare, och alla spelare lägger till den när de tjänar pengar till staden och tar pengar från den för att bygga ett sjukhus eller köpa en ny styrelse. Att se till att du har tillräckligt med pengar är en viktig aspekt av spelet för om du får slut på pengar går du i konkurs och förlorar.
En serie scenarier lär ut spelet i steg, där varje nytt steg introducerar nya delar av spelet. Varje steg är lätt att variera, som att till exempel byta ut vilka unika byggnader som används under en spelsession.