Bomberna började falla på den tredje dagen, och på den 19:e dagen var 99 procent av jordens befolkning död eller skulle snart vara död. Krig och konflikter hade rasat då och då i decennier tidigare, befolkningar ökade och den globala regeringen försökte dämpa konflikten och upprätthålla status quo. Men under den senaste femårsperioden eskalerade konflikterna snabbt, och världsordningen började falla isär – ledarna blev rädda och fick fingrarna att rycka. Ingen vet vem som tryckte på knappen först, och i den hårda verkligheten i världen som följde var det ingen som brydde sig. Det som gällde var att överleva och om möjligt bygga upp igen.
Varje omgång kommer spelare att dra och samtidigt spela ett kort från sin hand ("pack") för att indikera sin åtgärd för turen. Detta kan vara att flytta medborgare eller luftskepp för att utforska eller expandera runt modulbrädet, bygga strukturer, forska om teknik, initiera konflikter, producera eller samla resurser och minska strålning. Alla dessa saker kan ge dig poäng på olika sätt. Om du inte kan lagra resurser, lämnas de på marken och är tillgängliga för alla närvarande att använda. Varje kort har en åtgärd och en mindre version av en annan åtgärd, så du har aldrig fastnat för att vara helt oförmögen att göra en viss sak, och du kan också lagra kort för framtiden.
När alla åtgärder är klara skickas händerna vidare till nästa spelare och ett nytt kort läggs till var och en. Om ett "vinter"-kort läggs till, kasseras det och ersätts, och speltimern går framåt. När speltimern avancerar kan både förväntade händelser (spridning av strålning, strid, mata dina medborgare) och oväntade händelser inträffa. När vinterbanan når slutet är spelet över och poäng tas.