Gränserna mellan upplevelserna hos rollspel och kortspel suddas ut av Arkham Horror The Card Game, ett levande kortspel i Lovecrafts värld av mystik, monster och galenskap.
I detta spel tar du och din vän (eller upp till tre vänner med två Core Sets) och blir karaktärer i lugna New England och staden Arkham. Du har dina talanger, visst, men du har också dina brister. Kanske har du kladdat lite för mycket med Necronomicons skrifter och dess ord fortsätter att hemsöka dig. Kanske känner du dig tvingad till att mörka alla tecken på utomvärldsliga ondskor, hämmandes dina egna efterforskningar i strävan efter att skydda det tysta självförtroendet hos majoriteten av befolkningen. Kanske blir du ärrad av dina möten med en makaber kult.
Oavsett vad som driver dig, oavsett vad som hemsöker dig, kommer du finna dina styrkor och svagheter avspeglade i din skräddarsydda lek av kort, och dessa kort kommer att vara dina resurser då du jobbar med dina vänner för att nysta upp världens mest skräckinjagande mysterier.
Var och ett av dina äventyr i Arkham Horror LCG driver dig djupare in i mysteriet. Du hittar kultister och vidriga ritualer. Du hittar hemsökta hus och märkliga varelser och du kan hitta tecken på Ancient Ones som trycker mot vår världs barriärer…
Grundläget i spelet Arkham LCG är inte äventyret utan kampanjen. Möjligen kan du bli ärrad av dina äventyr, ditt förstånd prövas och du kan ändra Arkhams landskap, brännandes byggnader ned till grunden. Alla dina val och handlingar har konsekvenser som sträcker sig lång bortom den omedelbara lösningen i scenariot framför dig, och dina handlingar kan ge dig värdefulla erfarenheter som kan bättre förbereda dig för äventyren som fortfarande ligger framför dig.
En kampanj (kallad cycle) inleds med en Deluxe Expansion som sedan följs av flera Mythos Packs. Det finns även fristående Scenario Packs.