Kundsupport: vardagar 09-16
Telefon: 026-18 24 27
Leveranstid: 1-2 dagar
Frakt: 49:-

Dead of Winter: A Crossroads Game

Logga in för att skriva en recension.

Recensioner

2015-10-25
Recensent: SPELEXPERTEN-Marcus
I Dead of Winter måste spelarna samarbeta för att överleva den hårda vintern i en värld där zombies tagit över och civilisationen som vi känner den sedan länge är borta. Varje deltagare styr sin egen lilla grupp med överlevare, som tillsammans med övriga spelares överlevare har slagit sig samman och skapat en gemensam koloni. I spelet finns 10 st spelbara scenarier och i samtliga har spelarna ett gemensamt mål som hela kolonin måste klara av, därtill har också varje spelare sitt eget personliga mål (som är hemligt) som de ska klara av för att kunna räknas som vinnare i slutändan. För det är nämligen så att om gruppen klarat sitt gemensamma mål men jag som enskild deltagare misslyckats med mitt personliga mål så har jag förlorat spelet (det är alltså fullt möjligt att vissa spelare kommer att vinna, andra förlora osv.). Det här ger följaktligen varje spelare en egen hemlig agenda som måste avklaras, vilket gör att man inte bara kan fatta beslut med gruppens bästa i åtanke. Något som i sin tur gör att beslut som fattas med ens personliga mål i åtanke skulle kunna omkullkasta hela kolonins strategi och också dess överlevnad. Som om inte detta var nog så finns här ytterligare en underbar ingrediens; nämligen att en i gruppen kan vara en förrädare! Just vetskapen om att det eventuellt kan finnas en förrädare i gruppen är en av spelets absoluta höjdpunkter och något som spär på paranoian rejält. Vem kan man egentligen lita på?

Dead of Winter spelas över ett antal rundor, beroende på vilket scenario som spelas. Det första som görs varje runda är att ett kriskort dras, där en potentiell krissituation presenteras för spelarna samt vilka konsekvenser det får för kolonin om denna kris inte avstyrs under kommande runda. Spelarna kommer nu att behöva bege sig ut från kolonin (dock inte alla, någon måste ju försvara kolonin också! Återigen; vem kan man lita på?) till någon av de sex platser som finns i spelet, såsom polisstationen, bensinmacken och skolan, för att leta efter förnödenheter och nya överlevare att addera till sin grupp samt till kolonin. Varje gång det är en ny spelares tur så drar spelaren till höger om denne ett s.k.Crossroads-kort. Dessa kort innehåller en händelse som blir en realitet för aktiv spelare om ett villkor uppfylls under dennes drag. Så fort villkoret uppfylls (t.ex. att aktiv spelare kontrollerar en överlevare som just nu befinner sig i kolonin) så pausas spelet och kortet läses upp för spelaren. Kontentan av kortet blir att spelaren kommer tvingas göra ett val, alternativt att en gemensam omröstning måste ske. Här får diskutera fram och tillbaka runt bordet hur mycket man vill, men det är fortfarande den aktive spelaren som måste göra valet i slutändan (om det inte gäller en omröstning såklart). Det här bäddar för ytterligare intressekonflikter och misstankar spelarna sinsemellan, vilket är en av spelets absoluta höjdpunkter. Till allt detta ska vi givetvis addera alla zombies som finns i spelet och som gärna sätter tänderna i våra kära överlevare. I spelet finns nämligen en hel del zombies, oftast är det inte jättemånga av dem på spelplanen samtidigt men när de väl börjar samlas kring kolonin och de övriga byggnaderna så sprider sig paniken direkt och spelarna tvingas attackera de odöda för att klara livhanken. Vilket leder oss in på ytterligare en genialisk komponent i spelet, den 12-sidiga Exposure-tärningen. Varje gång en zombie dödas och när en spelare flyttar sina överlevare mellan spelets olika platser så ska denna tärning slås. På tärningen finns sex blanka sidor, fem sidor med skadesymboler och en sida med en tandsymbol på. Skadesymbolerna representerar helt enkelt skador spelarna kan dra på sig (får man tre skador på sin överlevare dör den) medans tandsymbolen representerar att en spelare har blivit biten och omedelbart dör! Som om inte det var nog, om det finns flera överlevare på en plats där en överlevare nyss dog som ett resultat av tärningsslaget, då sprider sig smittan till nästa överlevare och spelaren som kontrollerar den överlevaren måste nu göra ett val; döda den överlevaren också och stoppa smittspridningen omedelbart eller chansa och slå tärningen igen. Slår spelaren tärningen igen och en blank sida visas så stoppas smittspridningen. Visas dock en annan symbol, vilken som helst, så dör den överlevaren också omedelbart och smittan sprids nu vidare till näste överlevare på plats! Som ni säkert förstår så kan detta få katastrofala konsekvenser och vad som till synes var ett bra utgångsläge för spelarna kan på några tärningsslag förvandlas till hopplöshet och total katastrof. Ett otroligt bra spelmekaniskt inslag som verkligen fyller en tematisk funktion!

Dead of Winter är ett fantastiskt roligt spel vars stora styrkor ligger i alla de val man hela tiden tvingas göra, alla de härliga diskussioner och misstankar som oundvikligen uppstår och paranoian över den eventuella förrädaren. Till dessa styrkor hör också ovan nämna Crossroads-kort och Exposure-tärningen som jag tycker är två genialiska komponenter som passar perfekt in i spelet. Korten presenterar små twistar, strimmor av hopp, hemska saker och faktiskt också roliga situationer som kan drabba spelarna och tärningen gör att varje potentiell förflyttning känns som en dans med döden själv. Spelet är relativt enkelt att lära sig med en snygg och välskriven regelbok och spellängden kan varieras beroende på scenario. De olika scenarierna är välskrivna, spelets art-work är fantastisk och komponenterna och korten är riktigt snygga och välgjorda. Spelet kan spelas av 2-5 spelare men är inte att rekommendera på endast 2. 3 spelare är absolut spelbart men spelet tappar en del ju färre spelare man är så 4-5 spelare är det ultimata deltagarantalet då diskussionerna och viljorna blir fler och hela dynamiken ändras, till det bättre. Spelet blir också till viss del så roligt som man själv gör det. Om samtliga deltagare bjuder till och diskuterar, anklagar, ljuger och rollspelar så är Dead of Winter en fantastisk upplevelse. Och omvänt gäller att om ingen direkt bjuder till så kan det istället tappa en del. Men tilltalas man av denna typ av spel, där bluff, diskussioner och förräderi är självklara inslag, bör man älska Dead of Winter. Det sticker verkligen ut ur mängden och ett brädspel som kan framkalla alla de känslor som spelet faktiskt gör, få spelarna att anklaga varandra och hänsynslöst kasta dem mellan hopp och förtvivlan förtjänar inget annat än högsta betyg.
2014-10-28
Recensent: Spelglädje
Vi har recenserat Dead of winter på spelbloggen Spelglädje som ni hittar på http://spelgladje.wordpress.com/

Väl mött!
Logga in för att lämna en kommentar.
Spelexperten.com  |  Telefon: 026-18 24 27 (09:00-16:00)  |  E-post: info@spelexperten.com  |   Affiliate
© 2016 Spelexperten - tusentals Sällskapsspel/Brädspel
Vi är listade på ShopMania - Nätshopping